woensdag 10 juni 2015

Een hangend wormenhotel

 

wormencompost en pompoen met bloem in kokosnoot

 

 

 

hangend wormenhotel met pompoenplant

Kokosnoot wordt een wormenhotel


Afgelopen maandag liep ik over de verlaten velden van het Amsterdam Open Air festival. Het feest was voorbij en de podia werden afgebroken.

Vlak bij een barretje waar ze blijkbaar coctails in kokosnoot verkochten vond ik nog twee gebruikte kokosnoten. In tact met een mooi rond gat bovenin en de kokoslaag nog aan de binnenkant.





kokosnoot, wormencompost en pompoenplant


Noten en schillen als babykamer voor de wormen

Wanneer je bijvoorbeeld walnoten eet, en zelf de schil van de walnoot kraakt. Zijn deze resten zeer goed te gebruiken in het wormenhotel. Ten eerste is het een toevoeging van koolstof aan de composterende massa in de compostbak. Ten tweede zul je ontdekken dat de jonge wormen hier graag in gaan wonen. Het worden echte broedkamers voor compostwormen.

Ik vroeg mij af of ik ook de kokosnoot zo direct in een van mijn wormenhotels zou kunnen stoppen en of de zoete kokos niet voor problemen zou zorgen. De kokos zou er voor kunnen zorgen dat er een gistingsproces ontstaat misschien en dat kan voor problemen zorgen.
Maar toch wel iets om uit te proberen.

Maar leuker nog leek het mij om een soort bloempotje te maken van de kokosnoot, een bloempotje dat meteen composthoop is, met wormen die erin wonen.

Met een accuboor maakte ik enkele gaten aan de onderkant, zodat vocht uit de noot kan lopen. En voor wat extra lucht-toevoer in de zijkant ook.

Vervolgens werd de noot gevuld met wat compost die bijna af was en enkele wormen erbij.










 

compostworm

Pompoen op de composthoop

Van pompoenen is bekend dat ze het ook op de composthoop goed doen. De pompoen zou daarom het wel eens goed kunnen doen in dit bloempotje met compost en met nog een laag kokos aan de binnenkant.





In een wormenhotel komen de zaden van de pompoen meestal wel tot kiem. Wanneer je een pompoen opensnijdt en leeghaalt en vervolgens de zaden bij de wormencompost doet, zul je vaak kiemplantjes van de pompoen aantreffen in het wormenhotel.

Twee van deze kleine pompoenplanten heb ik in de kokosnoten geplant.
Drie stukken touw zorgen er voor dat het geheel kan hangen en nu zien of het ook werkt!












Geen opmerkingen:

Een reactie posten