dinsdag 11 februari 2014

Eerste oogst van vermicompost

mijn eerste oogst van wormen-compost 

 

Kort geleden heb ik de eerste bak van mijn DIY-vermicompost systeem (doe-het-zelf wormenbak) geleegd.

Toen ik las over het maken van een wormenbak, raakte ik erg enthousiast.
We waren net met de tuin klaar en hadden best wat geld aan verrijkte grond uitgegeven. Maar die grond was toch niet zo erg mooi. En biologische grond kopen is dan wel weer erg duur.

Daarbij kwam dat ik al langere tijd op zoek was naar een manier waarop wij ons organisch afval beter kwijt konden. In de buurt waar wij wonen, staat wel een grote gft-container, maar daar moest een sleutel voor bij de gemeente gevraagd worden en na een paar keer vragen ( en niet krijgen ) hadden we dat een beetje opgegeven.
En dus verdween het gft in de rest-container. Erg zonde.

De wormenbak bood de oplossing.




Een vermicomposteer-systeem neemt weinig plaats in beslag en de verhalen op het internet spreken over een schone, snelle verwerking van het afval tot een zeer rijke compost.
Het was wel even zoeken naar de juiste wormen. Maar al doende leert men. En uiteindelijk kwamen de wormen bij een plaatselijke moestuin uit het compostvat.
Inmiddels is de populatie wormen flink gegroeid in mijn wormenbak en is de eerste stapelbak klaar om te oogsten. Echter, de wormen zijn niet allemaal omhoog gegaan, en nog een groot aantal verbleef in de onderste bak.
Ik denk dat ik te vaak nog wat extra voedingsmateriaal toegevoegd heb aan de lagere bakken, was er niet altijd gerust op dat ik het goed deed. Daardoor bleef het nog goed vertoeven daar voor de wormen.
Eerst heb ik geprobeerd de wormen met de hand eruit te halen, maar dat werd echt monniken werk en heb toen de volgende oplossing gevonden.


Wormen compost oogsten

De inhoud van mijn wormenbak heb ik in een tray geleegd, waar kleine openingen in zitten. Deze was boven een dichte bak geplaatst, van dezelfde afmetingen. In die bak heb ik wat aarde gelegd. Boven de open bak werd een sterke lamp geplaatst.
De wormen houden niet van licht en vluchten de diepte in, door de spleten en vallen in de bak eronder, om zich vervolgens onder de aarde te verstoppen.
De meeste wormen-compost blijft in de bak erboven liggen en kan daarna bewaard in een zak, of meteen in de tuin verspreid worden.
De wormen gaan vervolgens weer terug in de wormenbak.